
'69: Did We Change?
Programma
Progammatoelichting
In beginsel wilde ik een programma brengen met allerlei dingen die je kunt bedenken rond 69. Want graag had ik 3 Motets van F. Mendelssohn-Bartholdy op de lessenaars van Chodiality Core gezet. Maar door me te verdiepen in het jaar 1969 veranderde mijn oorspronkelijk idee dat meer een absurde en ondeugende insteek had in een verhaal dat ik samen met Chordiality Core wil vertellen.
Gegrepen door allerlei heftige en bijzondere gebeurtenissen in het jaar 1969 ligt er voor u een programma die voornamelijk laat zien waar men voor vocht in dat jaar. In dit jaar stak een Tsjechische man, Jan Palach, zichzelf in brand, had je de Stonewall-rellen in New York, gingen er mensen naar de maan, was het Woodstock-festival, de love-in van John Lennon en Yoko Ono in het Hilton in Amsterdam. En zo was in 1969 ook de hippie-cultuur op haar hoogtepunt.
Hippies waren anti-kapitalistisch, anti-materialistisch. Ze vonden ze dat de maatschappij zich te veel richtte op geld, goed en technologie. Ze wilden leven in harmonie met de natuur (flowerpower) en met de maatschappij en waren dus tegen geweld. Hippies wilden genieten van en leven in het hier en nu, men verdiepte zich in oosterse religies (meditatie, trance) drugsgebruik (de geest verruimen) en genoten van de liefde in z’n meest vrije vorm.
De hippie-cultuur had een bepaalde naïviteit in zich. ‘Make love, not war’ heeft een schoonheid in zich die helaas niet te realiseren is. Een soortgelijke naïviteit zou je ook de oude Simeon kunnen verwijten als hij voor het eerst de baby Jezus in de Tempel ziet. Hij zingt in ‘Lord, now lettest thou’ van F. Mendelssohn dat hij, nu de heidenen het licht gaan zien, wel mag gaan hemelen.
In hemelse sferen komen we met de teksten van de 15e-eeuwse Indiase dichter-mysticus Kabir die Ton de Leeuw zo treffend heeft verklankt in Regarde en Silence. En als je de tekst leest in het licht van de compositie die we hierna gaan zingen, is het wel heel frappant dat een 15e-eeuwse mysticus woorden gebruikt als: ‘Broer, dit vat vol liefde, is mijn lichaam. Het is gemaakt om lief te hebben’ en ‘Alles is door God geschapen, en liefde is zijn lichaam. Kalmeer je ziel en aanschouw al deze schoonheid in stilte’.
De strijd om homo-acceptatie en gelijkheid is ook een van de onderwerpen die heel actueel zijn. De jonge Canadese componist Stuart Beatch nam teksten uit de Wolfenden-trial in 1958 en zette dit op muziek in zijn 4-delige compositie I am like many. Het lijkt nogal een overgang van de mystieke hymnes van Ton de Leeuw naar de Prelude van Beatch, maar de mystieke sfeer blijft staan. Zeker met de woorden ‘God is the potter, when his clay is damp, gives every man, in birth, a different stamp’, die Beatch van Lord Byron leende. Daarbij voortbordurend op de klanken van Kabir wordt het langzaam grimmiger, waarna we de strijd laten voelen die er is geweest (of is die die er wellicht nog?) om dan te eindigen met een brief van een onbekende homoseksueel: ‘I do not pretend that I am good, but I am like many’. Deze kwam wel binnen, kan ik u zeggen.
Uiteindelijk, welke religie je aanhangt, of juist geen enkele, mensen hebben liefde nodig. Simon Wawer zette woorden uit het boek Hooglied op verrukkelijke noten en harmonieën waardoor we weer kunnen genieten van de liefde. Hij schreef O How Beautiful voor zijn geliefde Kölner Kantorei waar hij ook zelf bij zingt.
Al neuriënd als een Afro-Amerikaanse working song begint het ene koor Warning to the rich van Thomas Jennefelt. Het andere koor begint als een soort kwade geest om de rijken heen te cirkelen en ze te waarschuwen dat je met uitbuiting en zelfverrijking uiteindelijk zal belanden in ellende en verval. In het hele werk hoor je vanuit het ene koor de waarschuwing en vanuit het andere koor de hebzucht verwoord.
Was hebzucht ook de reden om naar de maan te gaan? Of alleen de wetenschappelijke verrijking? Werd de maan daardoor iets tastbaars en verloor het haar mystieke en poëtische kracht? De Britse soul-singer-songwriter Laura Mvula bewijst met haar lied Sing to the moon, dat ze zelf zo prachtig arrangeerde voor de BBC-singers, dat het licht van de maan je nog uit de schaduwen in je leven kan halen. We hebben de nacht nodig om een nieuwe dag te beginnen.
Dit programma eindigen we met een andere opus 69 uit de romantische periode. Bleib bei uns van J.G. Rheinberger. Deze woorden van de 2 mannen die onderweg naar Emmaüs ineens de gekruisigde Jezus tegenkomen, kun je na de muziek die we gehoord hebben verschillend interpreteren. Het is dan ook aan u, als publiek, om deze woorden zelf te interpreteren als een bemoediging of als een verzuchting dat we nog een lang weg te gaan hebben.
Patrick Pranger - artistiek leider en dirigent
Artiesten
Patrick Pranger – dirigent
Na een studie zang aan het Prins Claus Conservatorium te Groningen, studeerde Patrick Pranger koordirectie aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Hier studeerde hij bij Jos Vermunt en Jos van Veldhoven. Op dit moment is Patrick naast artistiek leider van Chordiality, dirigent van VE Sonante Vocale, en sinds 2024 de nieuwe artistiek leider van het vocaal mannenensemble The Gents.
Als gastdirigent werkte hij meerdere malen met onder andere de Residentie Bach Ensembles, Vocaal Ensemble COQU, Bachkoor BWV Zeeland Bach Cantorij Baarn en het professionele Bachkoor Holland. Hij is een graag geziene gastdocent aan CODARTS Rotterdam en het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.
Als zanger is en blijft Patrick actief. Zo werkte hij met dirigenten als Peter Dijkstra, Jan Willem de Vriend en Paul McCreesh en zong hij opera’s o.l.v. Kenneth Montgomery, Richard Egarr en Valery Gergiev. Ook zong hij bij koren als World Youth Choir, Bachkoor Holland en het Nederlands Kamerkoor en is hij de bas in het solistenkwartet CLARUS.
Chordiality – koor
Vocal Ensemble Chordiality is een kamerkoor uit Den Haag met een liefde voor expressieve koormuziek en bijzondere uitvoeringen. Onder leiding van artistiek leider en dirigent Patrick Pranger brengt Chordiality programma’s die reiken van klassiek tot eigentijds repertoire. Regelmatig werkt het ensemble samen met andere artiesten en disciplines – zoals beeld, tekst en theater – maar ook puur vocale concerten vormen een belangrijk onderdeel van hun veelzijdige aanbod. Elk project zoekt de grenzen van muzikale expressie op en biedt een unieke ervaring voor zowel het publiek als de uitvoerenden.
Sopranen
Annika Kruithof
Gina van Ling
Liesbeth van Bostelen
Paula van Delden
Renate Jacobs
Vanessa Kirpensteijn
Alten
Cynthia Liem
Froukje Henstra
Geert Koskamp
Paula Breuning
Ruth Lammers
Tenoren
Jules Guldenmond
Paul van den Berg
Sander de Kievit
Sander van der Ven
Bassen
André Nolden
Jouke Osinga
Julian Hartman
Maarten van Tol
Sam Sandfort
Lelie Danesh – spoken word-artiest
Lelie Danesh (2003, Iraans-Nederlandse) schrijft, dicht en regisseert vanuit de hoop op vervreemding, vermomming en lef. Ze wil met haar werk de taal ontleden en opnieuw opensplijten. Ze stond eerder op podia als het Poetry International Festival, Volmondig en bij Mensen Zeggen Dingen. Ze maakt momenteel deel uit van de Schrijversstudio van Theater Bellevue en DAWN collective voor nieuw podiumschrijftalent.
MartinJan Gaasbeek – visual artist
MartinJan Gaasbeek, opgeleid aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht in Beeld en Media, heeft sinds de jaren ‘90 een veelzijdige carrière opgebouwd in zowel animatie als theaterverlichting. In zijn vroege jaren werkte hij voor bekende animatiestudio's zoals Toonder Studios, De Beeldenstorm, Eye Images en ImageArk, waar hij zijn passie voor 2D- en 3D-animatie ontwikkelde. Hoewel zijn focus later verschoof naar lichtontwerp, bleef hij actief in de wereld van animatie en visuals.
MartinJan combineert zijn ervaring als belichter met zijn expertise in animatie, waardoor hij een unieke benadering heeft ontwikkeld voor projectie in het theater. Voor hem is projectie in feite een uitbreiding van licht; het creëren van een totaalbeleving op het podium waarin licht en visuals samenkomen om de sfeer te bepalen.
Hoewel MartinJan technisch zeer bekwaam is en met een breed scala aan tools en technieken werkt, ziet hij zichzelf ook als kunstenaar en vormgever. Voor hem draait het niet alleen om het uitvoeren van een technisch perfecte productie, maar om het creëren van een visuele ervaring die emotie oproept en het verhaal versterkt. Zijn creatieve aanpak en oog voor detail zorgen ervoor dat techniek en kunst moeiteloos samenkomen in zijn werk, waarbij hij altijd op zoek is naar nieuwe manieren om licht, beeld en projectie op een innovatieve en betekenisvolle manier in te zetten.
Vox Rosa – koor
Het Haags Homomannenkoor Vox Rosa werd opgericht in 1985 en is het langst-bestaande homomannenkoor van Nederland. We zingen een 3- of 4-stemmig repertoire. In de loop der jaren is er een mooie mix ontstaan van allerlei genres, van klassiek tot en met pop en van ontroerende nummers tot en met vrolijke meezingers.
Bij onze optredens laten we duidelijk zien en horen dat we een homokoor zijn. Met onze straatoptredens en bij verzorgingshuizen willen we met onze muziek een steentje bijdragen aan de homo-emancipatie. Deelname aan het homokorenfestival Various Voices brengt ons om de 4 jaar naar een andere Europese stad. Met ruim 100 koren kleurt Brussel in 2026 roze.
En zoals alle koren zoeken we nieuwe koorleden. Lijkt het je leuk om bij ons koor te zingen? Kom dan eens vrijblijvend naar een repetitie. We repeteren op maandagavond van 19.30 - 21.45 uur in Theater De Vaillant, Hobbemastraat 120 in Den Haag. Op www.voxrosa.nl staat hoe je ons kunt bereiken.
Teksten
Nunc Dimittis (op. 69, no.1) – Felix Mendelssohn
Lord, now lettest Thou Thy servant depart in peace,
according to Thy word.
For mine eyes have seen Thy salvation,
Which Thou hast prepared before the face of all people;
To be a light to lighten the Gentiles,
And the glory of Thy people Israel.
Glory be to the Father, and to the Son, and to the Holy Ghost.
As it was in the beginning, is now and ever shall be,
World without end. Amen.
Cinq Hymnes – Ton de Leeuw
II Regarde
Ô frère, regarde,
le Seigneur est dans ce vase,
qu'est mon corps.
Les ombres du soir
tombent épaisses et profondes.
Ouvre ta fenêtre au couchant
et perds toi dans le ciel de l'amour.
Vertaling
O, mijn broeder, zie, de Heer is in deze vaas,
die mijn lichaam is.
Dicht en donker valt het avondduister.
Open je raam voor de ondergaande zon om op
te gaan in de hemelse liefde.
IV Silence
Kabir dit:
Toutes choses sont créées par Dieu.
L'amour est Son corps.
Sa forme est infinie et insondable.
Il est le souffle, la parole, la pensée.
Il est l'Etre pur. Il est le soleil, la lumière.
Il est immergé dans toute conscience, dans toute joie,
dans toute douleur.
Apaise ton âme
et contemple cette splendeur en silence.
Vertaling
Kabir zegt:
Alles is door God geschapen.
Zijn lichaam is de liefde.
Oneindig en ondoorgrondelijk van vorm.
Hij is de adem, het woord, de gedachte.
Hij is het zuivere Zijn.
Hij is de zon, het licht.
Hij is in elk geweten, in elke vreugde, in elke
smart onzichtbaar daar.
Kom tot rust en aanschouw in stilte deze
pracht.
I Am Like Many – Stuart Beatch
I Prelude
God, like the potter, when his clay is damp,
Gives every man, in birth, a different stamp.
Bear witness: man, whate’er his rank may be.
Who now can say my caste form stain is free?
II In the House of Commons
26 November 1958.
Parliament debates the Wolfenden Report to-day.
The House is torn by the problem it faces;
by the distinction between sin and crime;
by the risk in the remedies it might propose.
It is a foregone conclusion
that the homosexual laws will not be reformed yet,
but that reform must come eventually.
Debate
Is such conduct injurious to society?
‘Tis hard to say why erring mortals think
This fount is pure, and that unfit to drink.
Great nations have fallen and empires been
destroyed because corruption became widespread.
Is it a matter for the private conscience?
And tell us, casuists, were statutes meant
To scourge the wicked or the innocent?
These persons are a mignant canker;
if allowed to grow it would eventually
kill what is known as normal life.
That little spot, which constitutes our isle,
Is not the world! Its censure or its smile
Can never reason’s fabric overthrow.
III The Letter
People have no idea of the life of fear and dread
we live. I want them to look upon this debate
with kindness and sympathy, and think,
‘There, but for the grace of God, go I.’
Love, love it was, that made my eyes delight
To have his person ever in my sight.
I do not pretend that I am good
but I am like many.
How Beautiful – Simon Wawer
Who is this who looks down like the dawn,
beautiful as the moon, bright as the sun!
How beautiful and pleasant you are,
Oh loved one, with all your delights!
You are beautiful as Tirzah, my love,
Lovely as Jerusalem!
Your two breasts are like two fawns,
twins of a gazelle!
Come, my beloved;
let us go out into the fields
And lodge in the villages;
let us go out early to the vineyards and see,
whether the vines have budded,
whether the grape blossoms have opened
and the pomegranates are in bloom.
There I will give you my love.
Warning to the Rich – Thomas Jennefelt
Come on you wealthy,
weep and cry about the miseries
that are coming upon you.
Your hoarded wealth has decayed
and your clothes have become motheaten:
Your gold and silver are covered with rust and their rust shall be evidence against you.
As fire, that you have stored up for the last days, it will consume your flesh.
See! The pay of the workmen
that mowed your fields,
which you have with held from them
is crying out and the cries of the reapers have entered the ears of the Lord!
You have been living an easy life on the earth, you have given yourselves up to pleasures,
you have fattened your hearts in a day of slaughter.
You have condemned,
you have murdered the upright,
without his resisting you.
Be mis´rable and grieve and cry.
Let your enjoyment be turned to dejection
and your laughing to sorrow.
Come on you wealthy!
Sing to the Moon – Laura Mvula
Hey there you, shattered in a thousand pieces
Weeping in the darkest nights
Hey there you, try to stand up on your own two feet
And stumble into the sky
When the lights go out and you're on your own
How you're gonna make it through till the morning sun'
Sing to the moon and the stars will shine
Over you, lead you to the other side
Sing to the moon and the stars will shine
Over you, heaven's gonna turn the tide
Hey there you, looking for a brighter season
Need to lay your burden down
Hey there you, drowning in a helpless feeling
Buried under deeper ground
When the lights go out it's a waiting game
Never gonna see a day when your world will change
Sing to the moon and the stars will shine
Over you, lead you to the other side
Sing to the moon and the stars will shine
Over you, heaven's gonna turn the tide
Abendlied: Bleib bei uns (op. 69, Nr. 3) – Josef Gabriel Rheinberger
Bleib bei uns,
denn es will Abend werden,
und der Tag hat sich geneiget.
Vertaling
Blijf bij ons,
want de avond zal vallen,
en de dag loopt ten einde.
Fondsen
Met dank aan alle fondsen die dit project mogelijk hebben gemaakt:


